ערי חינוך

אני, אתה, אנחנו – מפגש הסיכום של המעבדה החינוכית

ביום חמישי, 15.6, התקיים המפגש השמיני והמסכם של המעבדה החינוכית בקיבוץ חצרים. המעבדה היא חלק מהתהליך האסטרטגי שמקיימת המועצה השנה ונועדה לסייע לאנשי החינוך לגבש חזון חינוכי למועצה.

במפגש המסכם התבקשו משתתפי המעבדה, נציגי מחלקת החינוך והאגף לשירותים חברתיים במועצה, מנהלי בתי הספר של המועצה, אנשי חינוך וציבור מרחבי המועצה, לציין את הנקודה המשמעותית עבורם במסע שעברו. חלק מהמשתתפים הביעו את הסתייגויותיהם מהמודל החינוכי שהתגבש: "אני, אתה, אנחנו". "להסתכל על העולם מהעיניים של האחר זו לדעתי משימה חינוכית מדהימה שכמעט ונעלמה בימינו" אמר הכט. "מטיפוח ה"אני" אני יכול לראות את ה"אחר" ומהחיבור הזה צומח ה"אנחנו". המודל מתחבר לערכי המועצה:  ה"אני" וה"אתה" מתחברים למצויינות ולכבוד לאחר, ה"אנחנו" למעורבות הקהילתית".

בהמשך המיפגש הוצגו יוזמות חינוכיות: מרים אלגרבלי, מנהלת ביה"ס "יובלי הנגב",  ויעל איפרגן, מורה בביה"ס, הציגו את פרוייקט ה"חממה מצמיחה", אייל רוזנטל, תושב גבעות בר הציג את מיזם לשינוי שיטת הלמידה, מור אפרים, רכזת הספורט הציגה את תכנית "ספורט כדרך חיים בחינוך הפורמלי", ענבל זיידנברג, מנהלת התחום הטיפולי ומיכל אנגלהראט, מנהלת השירות הפסיכולוגי, הציגו את "הגשר בין הגן לכתה א'" ועפרה שיר לביא, מנהל החינוך החברתי הציגה את  "סיפתח – תכנית אסטרטגית לתחום הנוער היהודי והבדואי בנגב".

 

 

המירוץ למשמעות

פרוייקט ערי חינוך ממשיך בתהליך המרתק ליצירת תכנית אסטרטגית למערכת החינוך במועצה. היום יצאו כעשרים אנשי חינוך ונציגי ציבור ל"יממשמעות", קצת יותר מיממה של סיור בבתי ספר ומוסדות חינוך שונים ומיוחדים במטרה ללמוד על חינוך אחר.

"העולם משתנה במהירות גדולה ומה לומדים היום לא רלבנטי לעתיד" מסביר עופר רימון מחצרים הנוטל חלק בפרוייקט.  "אנחנו מנסים לחשוב מה נכון ורלבנטי ואיך להפוך את הלימוד עצמו לחווייתי כך שיהיה משמעותי יותר לתלמידים ויישאר. ה"מירוץ למשמעות" הוא פאזל של ביקורים במוסדות חינוך שונים שמתחבר לתמונה אחת, בדיוק כמו התהליך הזה שאנחנו עוברים. ה"יממשעות" הוא הפרק האחרון בשלב הלימוד לפני שנסכם את התובנות ונוכל להכין תכניות עבודה"

 

 

מפגש שני, דצמבר 2016, מועדון ערבה, מושבי יחדיו

ביום שלישי, 6/12 התקיים המפגש השני של מעבדת ערי חינוך, הפעם במועדון ערבה במושבי יחדיו. במהלך החודש התבקשו הקבוצות השונות לחקור את הנושאים שהתרכזו סביבם, לראיין אנשים בתחומים הרלבנטיים ולהכין סרטון שהוקרן במיפגש הנוכחי. המשתתפים התבקשו להעביר ראיונות, קישורים ושמות אנשים שיכולים לסייע לקבוצות השונות. בסיום המפגש התבקשו המשתתפים לבנות מפת למידה שתסייע להם ללמוד את הנושא בו הם עוסקים בצורה מעמיקה.

קבוצות העבודה במעבדה עוסקות בנושאים הבאים: יצירת שיתופי פעולה בין מערכות החינוך במועצה,  שימוש מקסימלי במשאבים קיימים במועצה, חינוך באמצעות נתינה ומעורבות, שיתופי פעולה בין החינוך הפורמלי לבלתי פורמלי והגדרת ערכי הליבה של החינוך במועצה.

במעבדה החינוכית משתתפים נציגי מחלקת החינוך ואגף השירותים החברתיים במועצה, מנהלי בתי הספר של המועצה ואנשי חינוך וחזון מרחבי המועצה.

 

 

מפגש ראשון, נובמבר 2016, במה לקהילה, כרמים

ביום שלישי שעבר, 15/11, התקיים, בבמה לקהילה בקיבוץ כרמים, המפגש הראשון של המעבדה החינוכית במטרה לבנות תמונת עתיד חדשה ומעודכנת לחינוך. המעבדה החינוכית היא חלק מהתהליך האסטרטגי שמקיימת המועצה בחודשים האחרונים.

המשתתפים שמעו הרצאה מפיו של יעקב הכט, העומד בראש ארגון ערי החינוך, התחלקו לקבוצות עבודה שהתבקשו למפות כיווני התפתחות רצויים ולא רצויים בתחום החינוך. בסופו של המיפגש התחלקו המשתתפים לקבוצות עבודה על פי הנושאים הבאים: יצירת שיתופי פעולה בין מערכות החינוך ושימוש מקסימלי במשאבים קיימים, חינוך באמצעות נתינה ומעורבות, שיתופי פעולה בין החינוך הפורמלי לבלתי פורמלי והגדרת ערכי הליבה של החינוך במועצה.

במעבדה החינוכית משתתפים נציגי מחלקת החינוך ואגף השירותים החברתיים במועצה, מנהלי בתי הספר של המועצה ואנשי חינוך וחזון מרחבי המועצה.